We hebben dit artikel bijgewerkt op 15 juni 2025
De meeste cadeau gewoonten in Nederland zijn wel bekend bij de meeste mensen. Maar hoe zit dat in andere landen, bijvoorbeeld in China, Indonesië en Japan? Cadeaus zijn belangrijk tijdens zakelijke deals, maar wanneer geef je precies een cadeau en wat dan? Lees snel verder; wij vertellen het graag. In dit artikel vertellen wij over de cadeau gewoonten van China.
Wanneer geef je het cadeau
Per cultuur verschilt het moment waarop cadeaus worden gegeven. Bij ons geef je een kado als er iets te vieren is, zoals een verjaardag, huwelijk of geboorte. Zakelijke relaties geef je misschien iets met kerst of als er een jubileum is, maar verder eigenlijk niet. In de Chinese cultuur is het daarentegen volkomen normaal om elkaar tijdens de eerste ontmoeting tijdens een zakendiner al een cadeau te geven.
Wat geef je niet cadeau
Maar let goed op met wat je cadeau geeft, anders kun je de zakelijke relatie wel op jouw buik schrijven! Wat je vooral niet moet geven is een cadeau zoals een schaar, een briefopener of iets met messen. Deze geschenken worden geassocieerd met het opzeggen of afbreken van de vriendschap; het doorsnijden van de banden zal maar zeggen. En dat is een slecht begin natuurlijk, bij zo’n eerste ontmoeting. Ook een klok of een horloge is geen goed kado: voor de oudere generatie Chinezen symboliseert dit ongeluk.
Ga je een kado aan een hooggeplaatst persoon of zelfs een regeringsleider geven? Denk er dan aan dat dure kado’s niet op prijs worden gesteld. Bescheidenheid siert de mens.
Wat geef je wel cadeau
Wat is dan wel een goed geschenk? Een mooie, kwalitatief goede pen uit het Westen. De reden daarvoor is heel simpel: veel symbolen uit de Chinese taal kunnen niet worden getypt worden op een computer. Daarom worden veel documenten gewoon nog met de hand geschreven.
Weigert de ontvanger het cadeau? Dit is heel normaal in de Chinese cultuur. De ontvanger blijft weigeren, de gever blijft aandringen en uiteindelijk wordt het cadeau dan toch geaccepteerd. Dus laat je niet te snel afschepen, dan zal de ontvanger alsnog beledigt zijn. Zie het maar als onderdeel van een spelletje!
Martine van der Haven-Laros is sinds 2009 actief als content specialist en cadeau-expert. Met meer dan 15 jaar ervaring in affiliate marketing en cadeauadvies runt ze meerdere websites, waaronder
123cadeauidee.nl, CadeauQueen.nl, QueenOfMyLife.nl en BrickKing.nl.
Haar passie voor cadeaus en speelgoed is niet online online: jarenlang runde ze een LEGO-winkel, waar ze dagelijks klanten hielp om het perfecte bouwset of cadeau te vinden. Die praktijkervaring gebruikt ze nog steeds in haar blogs en tips.
Als moeder van twee tieners test ze samen met haar gezin veel cadeaus in de praktijk. Zo combineert ze persoonlijke ervaringen met professionele kennis om eerlijke en bruikbare adviezen te geven.
Transparantie staat altijd centraal: lees hier hoe wij cadeaus selecteren en onze artikelen up-to-date houden.
Heb je een vraag, aanvulling of ben je journalist die meer wil weten over cadeautrends? Leuk als je even contact opneemt!